The Jukebox
(A mini-story)
DESCRIPTION
This mini-story has its own background, just like everything that surrounds us and that we value, has a background.
During the jazz boom in America there would appear jazz stock exchanges on which new jazz-bands would appear like mushrooms after rain, and for them there would appear their producers. Sometimes musicians who met in the stock exchange created their own jazz band. Everything was going great. Success was just around the corner.
But then, one day a jazz group had its own hit. Uncomplicated, funny lyrics and absolutely killer music! It seemed that the song would immediately shoot a bull’s-eye and make this jazz band famous, as had happened with other lucky ones. And so, this jazz band has its own producer, who enthusiastically got down to business: he found a record company, and even a record was released!
Soon, the sounds of their hit song should fill every dance floor! But this did not happen. The producer went into hiding with money to pay for a batch of records. And only a tiny fraction of them hit the market. Their brainchild went unnoticed and underestimated …
However, the souls of the musicians cannot calm down until they hear their hit. Therefore, for almost a century they have been hanging around the jukebox, expecting someone to play their record …
ОПИСАНИЕ
У этой миниатюры есть своя предыстория, точно также как есть предыстории у всего, что нас окружает и что мы ценим.
Во время джазового бума в Америке появились биржи джазменов, на которых как грибы после дождя появлялись новые джаз-бэнды и на которых появлялись и свои продюсеры. Иногда случалось так, что встретившиеся на бирже музыканты сами создавали джазовую группу. Всё шло прекрасно. Успех был не за горами.
Но вот, однажды у одной джаз-группы появился свой хит. Незамысловатый, весёлый текст и совершенно убойная музыка! Казалось, песня сразу выстрелит в яблочко и сделает этот джаз-бэнд знаменитым, как это произошло с другими счастливчиками. И вот, у этого джаз-бэнда появляется свой продюсер, который с энтузиазмом взялся за дело: он нашёл звукозаписывающую фирму, и была даже выпущена пластинка!
Вскоре звуки их хита должны заполнить все танцевальные площадки! Но этого не случилось. Продюсер скрылся с деньгами для оплаты партии пластинок. И только ничтожная часть из них попала на рынок. Их детище осталось незамеченным и недооценённым…
Однако души музыкантов не могут успокоиться, пока не услышат свой хит. Поэтому они почти столетие все еще торчат у джук-бокса, музыкального автомата, в ожидании, что кто-то все же поставит их пластинку…
A mini-story
(Перевод)
I’m, one might say, a haunter in this old bar. And I used to know all the bartenders who had ever worked in here. My favorite place is at the bar counter, from where I can see the hall and everyone come in.
But I’m not alone here. There Pepe is sitting in an armchair in the darkest corner, but he is as well the darkest among us. Or rather, he is as black as the piano he plays — like God does! I can see his white piano keys-teeth. He’s smiling. He’s always in a great mood.
—Hi, Pepe!
—Hi, bro!
Gianfranco. He is sitting gloomily by the window and he comes to life only when the jukebox is turned on. Gianfranco is a sax the golden saxophone is his idol, and he is its idolater. We don’t talk much being absorbed into our memories. And we’ve been expecting …
At times, Flora, our vocalist, comes round in here. But she usually runs around other clubs. She captures the ambiance.
I’m trying to guess the day and hour when we will finally break ground and take off. And I wonder who will order our song: man or woman? It is a woman, I guess.
A stay in the bar is great, of course, but (there is) nothing worse than expectation!
Our platter lies at the very bottom, pinned down under the weight of hundreds of indisputable hit songs. I’m worried about the feed machine’s having already been rusty.
The door opened, letting in a sheaf of light and forcing us wink. A flock of young people have entered. Some nasty rap is about to be ordered. I turned away. I don’t like rap, neither does Gianfranco. Only Pepe likes this stupid rapping.
But here the two have carefully led an old lady in by hands. She has grey lamb hair, glasses on, trembling hands. She’s been seated, and then a large cake with the inscription «101» and a lonely candle stuck on has been brought in. That’s all she needs. The old woman blows the candle out, almost losing her false teeth, and everyone starts clapping and singing «Happy birthday» song! We are singing along.
I gaze into the old lady, pleading in the spirit: «Turn on the music! Turn it on!» At last she’s heard! She’s literally carried to the jukebox. The three of us are hovering over her, expecting.
«Is it possible a hundred-and-one-year-old crone to be considered a woman?» A knobby finger of hers is slowly tracing the list. «Now then! Come on!!!» Damn crone is raising a finger of hers over Duke Ellington’s «Jones». And I push her under the elbow as much as I can. «Yeees!..»
There has sounded a rattle from the jukebox and all of a sudden, we hear Gianfranco’s golden saxophone entering. His run has made those present wriggle and twitch. Pepe hits the keys and screams in excitement.
I take out my dented trumpet and play the third with Gianfranco. «Well, where on earth is Flora?!»
The old woman’s eyes light up, and she crawls out into the middle of the hall. The swing rhythm has twirled everyone. Here is Flora in a shiny dress on the steep-hipped figure. She is glittering with the whites of her eyes. Her harsh Negro voice rivals my trumpet. There is happening something incredible on the dance floor. The old lady is breathing heavily holding her chest. I have never seen such wild dances! Yes, that’s the hit song!!! And we’ve played «Why shark need an umbrella?» at last! All shouts the phrase out together and dances with the last bit of strength! I nod to Pepe and Gianfranco. What we have been waiting for, has happened. Now we are leaving … or flying away. Where to? I don’t know what there is where all the musicians go to, but that’s the time to leave. «Oh, lady, are you with us to go either? How did you find our song?»
Миниатюра
(Оригинал)
Я, можно сказать, завсегдатай этого старого бара. И знал всех барменов, которые когда-либо работали здесь.
Моё любимое место — у стойки, откуда виден зал и все входящие.
Но я здесь не один. Вон Пепе сидит в кресле в самом тёмном углу, но и Пепе — самый тёмный среди нас. Вернее, чёрный, как рояль, на котором он играет — как бог! Я вижу его белые зубы-клавиши. Он улыбается. У него всегда отличное настроение.
Джанфранко. Меланхолично сидит у окна и оживает только когда включается джук-бокс. Джанфранко — саксофонист. Золотой саксофон его идол, а он идолопоклонник.
Мы общаемся мало, погруженные в свои воспоминания. И ждём…
Иногда сюда заглядывает Флора, наша певица. Но она обычно бегает по другим клубам. Ловит атмосферу.
Я пытаюсь угадать тот день и час, когда мы наконец снимемся с якоря. И кто закажет нашу песню: мужчина или женщина? Полагаю, женщина.
В баре, конечно, здорово, но нет ничего хуже ожидания!
Наша пластинка лежит в самом низу, придавленная сотней авторитетных хитов. Я беспокоюсь, что механизм подачи уже заржавел.
Дверь открылась, впустив сноп света и заставив зажмуриться. Вошла стайка молодых людей. Сейчас закажут какой-нибудь гадкий рэп. Я отвернулся. Рэп я не люблю, Джанфранко тоже. Только Пепе нравится этот дурацкий речитатив.
Но тут двое бережно ввели под руки старую леди. Седой волос барашками, очки, дрожащие руки. Её усадили и внесли большой торт с надписью «101» и одинокой свечкой. На большее её не хватило бы. Старуха дунула на свечу, чуть не потеряв вставную челюсть, и все захлопали и запели «Happy birthday»! Мы поддержали песню.
Я впился взглядом в старую леди, мысленно умоляя: «Включи музыку! Включи музыку! Включи!»
И она услышала! Её буквально на руках поднесли к джук-боксу. Мы втроём зависли над ней, ожидая.
«Можно ли сто однолетнюю старуху считать женщиной?» Узловатый палец медленно ведёт по списку. «Ну! Ну же!!!» Чертова старуха занесла палец над «Jones» Дюка Эллингтона. И я толкнул её под локоть, что есть сил.
«Йессс!!!»
Раздался скрежет джук-бокса и вдруг вступил золотой саксофон Джанфранко. Его рулада заставила присутствующих изогнуться и дёрнуться. Пепе ударил по клавишам и завизжал в азарте.
Я достал свою помятую трубу и сыграл в терцию с Джанфранко.
«Ну, где же Флора?!»
Старухины глаза загорелись, и она выползла на середину зала. Ритм свинга закрутил всех. Вот и Флора в блестящем платье на крутобёдрой фигуре. Сверкает белками глаз. Её резкий негритянский голос соперничает с моей трубой. На танцплощадке творится невероятное. Старуха тяжело дышит, держась за сердце. Таких диких танцев я никогда не видел! Да! Это хит!!! И мы наконец сыграли «Зачем акуле зонтик?" — «Why shark need an umbrella?»! Все хором выкрикивают эту фразу и танцуют из последних сил!
Я кивнул головой Пепе и Джанфранко. То, чего мы так долго ждали, произошло.
Теперь мы уходим… или улетаем.
Куда? Я не знаю, что там, куда уходят все музыканты, но время пришло.
«О! Леди, и вы с нами?
Как вам понравилась наша песня?»